Arī "Viena diena" Latvijas kinoteātros nonākusi ar vairāku mēnešu nokavēšanos pēc tās oficiālās pirmizrādes, un ne velti. Berlīnes kinofestivālā reiz godalgotās dānietes Lones Šerfigas romantiskā filma nepaceļas pāri vidusmēra romantiskajām komēdijām, šo viņas filmu pilnīgi noteikti atstājot aiz triumfa, kas pavadīja pirms pāris gadiem uzņemto un trijiem Oskariem nominēto biogrāfisko drāmu "Izglītība".
Angļu rakstnieks un scenārists Deivids Nikolss, kurš strādājis gan televīzijā, gan uzrakstījis scenāriju drāmai "Kad tu pēdējo reizi satiki savu tēvu?" ar Kolinu Fērtu un Džimo Brodbentu galvenajās lomās un nu ir viens no lielās komandas, kas pucē Bridžetas Džonsas piedzīvojumu jaunākās filmas scenāriju, ir uzrakstījis arī trīs grāmatas, no kurām pēdējā – "Viena diena" – grāmatplauktos nonāca pirms diviem gadiem (tagad lasāma arī latviski), lai jau drīz izraisītu kinematogrāfistu interesi un pārtaptu scenārijā filmai, kur galvenās lomas izspēlē Anne Heteveja un muzikālās filmas "Pāri Visumam" zvaigzne Džims Stērdžess.
Viņi satikās, gaisā uzvirmoja simpātijas, taču Emmai un Deksteram bija katram savs ceļš ejams. Un tā – 20 gadu garumā, 15. jūliju katru reizi iezīmējot kā datumu, kad notiek kādas pārmaiņas. Emma ir meitene no vienkāršās vides, viņa sapņo kļūt par rakstnieci un uz pasauli skatās ar krietnu devu ironijas. Deksters savukārt ir bagātas ģimenes vienīgais bērns, izlutināts un pieradis pie uzmanības, taču – ļoti vientuļš. Un šo vientulību nespēj kliedēt ne viņa galvu reibinošie panākumi televīzijā, veidojot karjeru, ne laulības ar tādas pašas ģimenes atvasi, ne bērna piedzimšana. Piedzēries vai sanarkojies viņš vēlas runāt vien ar Emmu, kura mēģina sakārtot savu dzīvi tā, lai Dekstera vieta tajā būtu limitēta, taču katru reizi, satiekot viņu atkal, jaunā sieviete ir spiesta apzināties, ka nekas viņas emocijās nav mainījies un, visticamāk, arī nemainīsies. Kopā un katrs par sevi viņi dzīvo divdesmit gadu garumā, līdz notiek nenovēršamais un šī romantiskā komēdija pārvēršas par asarām slacītu, taču vieglumu nezaudējušu drāmu.
Romāns "Viena diena" saņēma kritiķu atzinību, un, kad studijas iegādājās ekranizācijas tiesības, režisores amatu uzņēmās dāniete Lone Šerfiga. Viņas kinokarjera aizsākās jau 80. gadu vidū, bet triumfu piedzīvoja ar romantisko komēdiju "Itāliešu valoda iesācējiem" (2000), kas saņēma vairākas balvas Berlīnes kinofestivālā un kandidēja arī uz "Zelta lāci". Maza pauzīte, filmas, ko nepavadīja tāda sajūsma, un nominācija "Oskaram" par patiesus notikumus atspoguļojošo biogrāfisko drāmu "Izglītība" (2009), kas diemžēl paslīdēja garām Latvijas kinorepertuāram, taču izpelnījās trīs nominācijas "Oskaram" – Kerijai Maliganai kā labākajai aktrisei, par scenāriju un kā gada labākajai filmai, sīvajā cīņā zaudējot Ketrīnas Bigelovas "Sapierim". Un nu – nieciņš "Viena diena", ko pēc dažiem gadiem vien retais atcerēsies kā uzmanības vērtu kinofilmu un pilnīgi noteikti ne pašu labāko lomu, ko nospēlējusi Anna Heteveja.
Būtiskais
"Viena diena"/"One Day", ASV, Lielbritānija, 2011.
Režisore: Lone Šerfiga
Lomās: Anna Heteveja, Džims Stērdžess, Patrīcija Klārksone, Romola Garai, Reifs Spols
No 16. decembra "Kino Citadele", "Cinamon" un "Multikino"
Angļu rakstnieks un scenārists Deivids Nikolss, kurš strādājis gan televīzijā, gan uzrakstījis scenāriju drāmai "Kad tu pēdējo reizi satiki savu tēvu?" ar Kolinu Fērtu un Džimo Brodbentu galvenajās lomās un nu ir viens no lielās komandas, kas pucē Bridžetas Džonsas piedzīvojumu jaunākās filmas scenāriju, ir uzrakstījis arī trīs grāmatas, no kurām pēdējā – "Viena diena" – grāmatplauktos nonāca pirms diviem gadiem (tagad lasāma arī latviski), lai jau drīz izraisītu kinematogrāfistu interesi un pārtaptu scenārijā filmai, kur galvenās lomas izspēlē Anne Heteveja un muzikālās filmas "Pāri Visumam" zvaigzne Džims Stērdžess.
Viņi satikās, gaisā uzvirmoja simpātijas, taču Emmai un Deksteram bija katram savs ceļš ejams. Un tā – 20 gadu garumā, 15. jūliju katru reizi iezīmējot kā datumu, kad notiek kādas pārmaiņas. Emma ir meitene no vienkāršās vides, viņa sapņo kļūt par rakstnieci un uz pasauli skatās ar krietnu devu ironijas. Deksters savukārt ir bagātas ģimenes vienīgais bērns, izlutināts un pieradis pie uzmanības, taču – ļoti vientuļš. Un šo vientulību nespēj kliedēt ne viņa galvu reibinošie panākumi televīzijā, veidojot karjeru, ne laulības ar tādas pašas ģimenes atvasi, ne bērna piedzimšana. Piedzēries vai sanarkojies viņš vēlas runāt vien ar Emmu, kura mēģina sakārtot savu dzīvi tā, lai Dekstera vieta tajā būtu limitēta, taču katru reizi, satiekot viņu atkal, jaunā sieviete ir spiesta apzināties, ka nekas viņas emocijās nav mainījies un, visticamāk, arī nemainīsies. Kopā un katrs par sevi viņi dzīvo divdesmit gadu garumā, līdz notiek nenovēršamais un šī romantiskā komēdija pārvēršas par asarām slacītu, taču vieglumu nezaudējušu drāmu.
Romāns "Viena diena" saņēma kritiķu atzinību, un, kad studijas iegādājās ekranizācijas tiesības, režisores amatu uzņēmās dāniete Lone Šerfiga. Viņas kinokarjera aizsākās jau 80. gadu vidū, bet triumfu piedzīvoja ar romantisko komēdiju "Itāliešu valoda iesācējiem" (2000), kas saņēma vairākas balvas Berlīnes kinofestivālā un kandidēja arī uz "Zelta lāci". Maza pauzīte, filmas, ko nepavadīja tāda sajūsma, un nominācija "Oskaram" par patiesus notikumus atspoguļojošo biogrāfisko drāmu "Izglītība" (2009), kas diemžēl paslīdēja garām Latvijas kinorepertuāram, taču izpelnījās trīs nominācijas "Oskaram" – Kerijai Maliganai kā labākajai aktrisei, par scenāriju un kā gada labākajai filmai, sīvajā cīņā zaudējot Ketrīnas Bigelovas "Sapierim". Un nu – nieciņš "Viena diena", ko pēc dažiem gadiem vien retais atcerēsies kā uzmanības vērtu kinofilmu un pilnīgi noteikti ne pašu labāko lomu, ko nospēlējusi Anna Heteveja.
Būtiskais
"Viena diena"/"One Day", ASV, Lielbritānija, 2011.
Režisore: Lone Šerfiga
Lomās: Anna Heteveja, Džims Stērdžess, Patrīcija Klārksone, Romola Garai, Reifs Spols
No 16. decembra "Kino Citadele", "Cinamon" un "Multikino"